Welke oefeningen kan je doen met een kettlebell?

Het is gezond om te sporten dat weten we allemaal. Gezonde voeding en de benodigde beweging op een dag houdt je lichaam fit. Veel mensen gaan tegenwoordig niet meer op een teamsport of bij een vereniging. Hiervoor zijn fitness en workouts in de plaats gekomen. Met fitness en workouts wordt veel gebruik gemaakt van gewichten en weerstandbanden, maar ook een kettlebell valt in de smaak. Waarom gebruiken mensen een kettlebell? Dit is een vraag die hier wordt beantwoord, en er wordt uitgelegd wat je allemaal kan doen met een kettlebell en welke soorten er zijn.

Waarom kettlebell gebruiken?

Een kettlebell is een soort van kogel met een handvat daaraan. Dit is een trainingsapparaat die je op veel verschillende manieren kan gebruiken. Mensen gebruik een kettlebell graag, omdat je met dit trainingsapparaat spieren kan opbouwen en vet kan verbranden. Een kettlebell is zeer effectief, omdat je veel verschillende spieren kan gebruiken met één product die daarbij ook niet al te duur is. Iedereen kan dit product gebruiken, het is overal ook te krijgen. De kogel is ook erg populair onder vrouwen, omdat dit product zorgt voor fitheid en minder voor grote spieren. Ook zie je personal trainers steeds meer gebruik maken om trainingsmethodes te verzinnen met een kettlebell. Door de populariteit en de vraag is er ook sprake van een kettlebell opleiding die je kunt volgen als je personal trainer of fitness instructeur wil worden. In deze opleidingen kom je te weten wat voor populaire oefeningen je allemaal kan doen. Het is ook handig voor mensen die zo’n work-out willen gaan doen om te weten welke opties er zijn. Hieronder zijn een paar opties genoemd.

Populaire oefeningen

Er zijn veel verschillende oefeningen die je kunt doen. Om deze allemaal op te gaan noemen is niet relevant, maar er zijn wel een paar oefeningen die standaard voor iedereen belangrijk kunnen zijn. Om te beginnen de squats. Squats zijn bij veel mensen wel bekend en worden ook zonder producten gedaan. Een kettlebell kan je makkelijk vasthouden en zorgt voor extra gewicht bij het doen van je squats. Deze is vooral bedoeld voor de beenspieren. Een andere populaire oefening is de kettlebell swing. Met deze work-out neem je veel spieren mee. Denk hierbij aan schouders, rug, been en billen. Deze oefening is net als de squats ook relatief makkelijk uit te voeren. Als laatste en ook een hele bekende oefening noemen we de lunges. Dit kan je makkelijk doen zonder gewichten maar een kettlebell kan je extra weerstand geven. Hiermee train je wederom de benen en de billen.

Verschillende gewichten

Om je oefeningen te doen is het belangrijk om te kijken welk gewicht voor jou goed is. Zo zijn er een paar standaard gewichten die allemaal bedoeld zijn voor een bepaalde doelgroep. Zo heb je de 4kg kettlebell. Deze kogel is bedoeld voor vrouwen boven de 60 die niet veel mogen belasten. Verder heb je ook de 8kg kettlebell, deze is al bedoeld voor de mensen die iets meer kunnen. Vrouwen over het algemeen en mannen boven de 60. De 12kg kettlebell is dan weer bedoeld voor de vrouwen die veel sporten en mannen die minder sporten. De laatste twee gewichten zijn 16kg en 20kg, deze gewichten zijn vooral bedoeld voor mannen die veel krachtoefeningen doen en daar ook ervaring mee hebben.