Slaaptraining

Slaaptraining voor baby’s

Dus je denkt aan slaaptraining. Goed, wie houdt er niet van slapen?! We hebben het allemaal nodig. Je bent niet egoïstisch als je wilt dat je baby beter slaapt, zodat jij meer slaap krijgt. Slaap is zo belangrijk voor onze baby’s om te groeien en zodat ouders rust kunnen krijgen om hun baby’s optimale zorg te geven. Vaak hebben baby’s onze hulp nodig om in slaap te komen, of het nu gaat om sussen, voeden, co-sleeping enzovoort. Als ouder mag je kiezen wat werkt voor jou en je baby. Slaaptraining is niet voor iedereen weggelegd, maar het werkte wel voor mijn man en mij. Als werkende moeder wilde ik dat mijn baby’s zelf konden slapen. Mijn doel was om de wektijden zo kort mogelijk te houden, zodat papa kon slapen terwijl ik ‘s nachts op mijn werk was. En op mijn vrije avonden, kon ik ook slapen! Egoïstisch van me? Niet helemaal. Onze baby’s hebben slaap nodig voor hun ontwikkeling, het is zooo belangrijk dat hun kleine hersentjes de juiste rust krijgen. Dus door te leren zichzelf te kalmeren, kunnen ze langer slapen.

Wat is slaaptraining?

Slaaptraining is het proces dat wordt gebruikt om je baby te helpen bij het inslapen en leren doorslapen. Volwassenen hebben een 24-uurs ritme. Baby’s hebben dit niet. Ze hebben moeite met het vinden van een eigen ritme. Hier kom jij als mama en papa goed van pas.

Wanneer begin je met slaaptraining?

Bij baby’s van 0-3 maanden heeft het weinig zin om een slaapritme erin proberen te krijgen. Kleine baby’s eten nog elke paar uur, dus doorslapen is nog niet echt nodig. Naarmate je baby’tje ouder wordt (ongeveer vanaf 6 weken) kun je wel vaste slaapjes in het dag ritueel proberen te krijgen. Dit is het begin van een vaste slaaproutine.

Vanaf ongeveer 4-6 maanden en ouder kan je effectief slaaptraining bij je kindje inzetten. Vanaf deze leeftijd zouden baby’s ‘s nachts tot 12 uur achter elkaar moeten kunnen slapen.

Wat is een slaaptrainer?

Een slaaptrainer is een soort kinderwekker, die je kindje laat zien wanneer het tijd is om op te staan en wanneer het nog te vroeg is om zijn bedje uit te komen. Vaak bestaat de slaaptrainer uit een klokje met een leuk figuurtje of lampje dat je op de gewenste tijd aan kan laten gaan door middel van een timer.

Wat zijn de beste slaaptrainers van 2021?

Er zijn veel verschillende slaaptrainer met heel andere ontwerpen, functies en prijsstelingen dan de ander. Daarom hebben we uitgezocht welke slaaptrainers uiteindelijk het meeste waar voor je geld leveren en wat er zo goed aan is. Bekijk hieronder de beste slaaptrainers van Slaapwijsheid.

Onze top 5 slaaptrainers voor 2021:

  1. Zazu Sam Slaaptrainer

  2. Nijntje slaaptrainer

  3. Royal Dreams Robo

  4. Pro Mind Slaaptrainer

  5. Kidsleep slaaptrainer

Tips voor slaaptraining

Zorg voor een ritueel voor het slapengaan

Breng regelmaat in het dagritme van je kindje, zodat het voorspelbaar wordt. Op deze manier krijgt je kindje een vertrouwd gevoel bij verschillende handelingen en dus ook bij het naar bed gaan. Het kan natuurlijk zo zijn dat je een keer af moet wijken van je regelmaat, maar probeer het weer zo snel mogelijk op te pakken als je die mogelijkheid krijgt.

Je kunt hier op elke leeftijd mee beginnen. Ik raad aan hoe vroeger hoe beter, zodat je baby leert dat het tijd is om naar bed te gaan. Dus geniet van alle knuffels van de pasgeboren baby, maar overweeg om rond 6-8 weken te beginnen met een bedtijdroutine. Een eenvoudige routine kan zijn: snel wassen, voeden, een liedje zingen of een boekje lezen, en dan naar bed. Jij beslist wat voor jou werkt. Je baby zal de regelmaat van deze handelingen voor het slapengaan oppikken en het helpt hem om in een slaapzone te komen. Onze eerste baby had een zeer snelle routine nodig, terwijl onze tweede baby naar 100 liedjes kon luisteren voordat hij onrustig werd. We konden hem letterlijk glimlachend naar ons neerleggen en weglopen!

Zorg voor een rustige omgeving

Een rustige, donkere, comfortabele kamer is optimaal. Dit is de beste manier om met slaaptraining te beginnen, en als ze eenmaal een pro in slapen zijn, kun je je baby bijna overal neerleggen. Maar om te beginnen hebben de meeste baby’s het erg moeilijk om zich aan te passen aan het leven buiten de baarmoeder. Dus moeten we diezelfde sfeer, waar ze de afgelopen 9 maanden zo vertrouwd mee waren, opnieuw creëren. Genoeg rust krijgen voor een baby is vaak lastig. We leven allemaal snel en gehaast en een baby moet daaraan wennen. De ene baby kan deze prikkels makkelijker verwerken dan de andere. Bij het naar bed gaan is dat dan duidelijk te merken omdat ze dan slechter in slaap vallen. Rust is dus een belangrijk onderdeel van het slaapritueel.

Als u ze ‘s nachts moet verschonen en voeden, houd de lampen uit. Doe niet alle lichten aan zodat je goed kunt zien. Je baby zal denken dat het dag is en alerter zijn. En maak uw baby niet opgewonden door tegen hem te praten en te zingen, het is ook het beste om zo stil mogelijk te zijn, tenzij u uw partner moet vertellen dat hij niet meer tegen de baby mag praten!

En zorg er natuurlijk voor dat de temperatuur in de kamer niet te warm of te koud is. Al snel zul je leren in welke temperatuur je baby het beste slaapt en wat voor laagjes hij prettig vindt. Als pasgeborenen gebruikte ik nooit pyjama’s voor mijn baby’s omdat ik ze zo vaak moest verschonen. Maar na een paar maanden zul je zien dat hun stoelgang ten goede verandert.

Inbakenen

Een deel van het vierde trimester is het gevoel van veiligheid en comfort. Je baby inwikkelen doet precies dat en meer. Het minimaliseert het wakker worden door schrikreflexen, houdt ze knus warm, en voorkomt dat ze rollen en wakker worden. Zelfs als je baby zich in het begin verzet tegen het inwikkelen, geef het dan een paar minuten, want het kan zijn dat hij gewoon wat stoom aan het afblazen is. Voor onze baby’s begonnen we met een strakkere swaddle, daarna gingen we over op een lossere slaapzak naarmate ze groter werden. Er zijn verschillende soorten swaddles en slaapzakken, maar zorg ervoor dat je iets gebruikt met veilige knopen of ritsen. Gebruik nooit grote losse dekens, die kunnen schadelijk zijn voor baby om mee te slapen. Na het afbouwen van de strakheid van een swaddle, is de volgende stap het afbouwen van de armpjes uit dat veilige gevoel. U kunt een volledige swaddle afbouwen door één arm een aantal nachten te laten liggen zodat uw baby eraan kan wennen. En tenslotte, als je baby groeit en de schrikreflex begint te verdwijnen, kun je overgaan op een slaapzakje. Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik een groot voorstander van veilig slapen plus mijn angst voor SIDS, wij gebruiken geen dekens in de wieg van onze baby’s. De 

 

https://slaapwijsheid.nl/slaapkamer/de-beste-slaaptrainer-van-2021/